13 June 2011

Klinik Serena


This is the continuity of previous story entitle "Bloody Poo".


Disambungkan kisah....... petang pukul 4 tu ibu chow dari tempat kerja balik amik little darling nak pergi to our favaorite paed, Dr Serena. Bila ibu gerak dari taska little darling, ibu tangok jam dah 4.30. So, ibu agak2 sempat la we all sampai klinik tu before 6 or ngam2 6 p.m. Masa on the way to clinic, Zafran was happy happy all the way.. He ate biscuits and clapped when ibu sang. He also fall asleep. 

nyum nyum....

sedap la biskut ni ibu




main chak chak dalam keta


 comot nyaaa




zafran dah kenyang makan biskut

tidur laaa.. ape lagi...

 zoom skit mulut comot


We were stucked in traffic jam when it already 5.30 petang.. the traffic jam was so bad... and ibu did not remember the road very well... so what happened was ibu tersalah jalan. And nak u-turn je dah amik masa 1 jam ok! Masa ibu dah dapat  u-turn, dah pun pukul 6.30 petang. So, ibu pun pikir la sesorang.. kalau lalu balik jalan nak pergi klinik tu, kena tempuh jammed lagi, tambah 1 jam lagi. Tension nyaaaaaa.... Tak tahu nak decide apa masa tu... Air mata perempuan ni pun laju je keluar... Little darling kat sebelah ibu sedang slena dialun  kereta... Antara keberaniaan seorang wanita yang tak tahu jalan memandu seorang diri waktu malam atau kesakitan anak kecil yang yang dah tak mampu nak menanggung kesakitan lagi sehingga pagi esok.... Lastly, ibu pun patah balik.  Demi Zafran, untuk anak ibu... ibu mesti patah balik, ibu mesti sampai ke klinik tu malam ni jugak. Ibu tak sampai hati tengok budak busyuk ni tahan sakit, menangis tertonggeng-tonggeng. Apa pun rintangan jalan raya ini, mesti dapat di atasi...

This time ibu tak ikut main road. Entah jalan mana ibu redah je, masuk ikut jalan kampung sambil menunggu direction dari gps yang separuh saja kelihatan di skrin... Skrin handphone ibu rosak iem ni Mulanya ibu ingat nak stop makan dulu as ibu was so hungry and ibu assume little darling was hungry too. Dia kan kuat makan, mesti la hungry..  Tapi, bila pikir balik, pukul berapa nak sampai pulak nanti kan? Sia-sia je usaha ibu kalau klinik tu dah tutup. So, ibu teruskan perjalanan.

Entah macam mana, setelah setengah jam bersiar-siar dalam kereta, ibu ternampak kelibat bangunan penanda, iaitu "The Store", yang memberitahu klinik yang di cari cuma ada sebalik bangunan itu. Zummmmmmm... terus ibu pecut pergi klinik tu. Bila we all sampai, dah pukul 7 malam daaa...


Zafran was happy je kat klinik Sr Serena....
Golek botol susu, pastu kejar, pastu gelak sendiri.... kehkehkehkeh


Abang yang tengah cakap dengan Zafran ni was soooo active... Lari sana sini... Zafran pun kena langgar...











Sape yg peluk sape ni??
Lepas jumpe Dr Serena, dia bagitau darah kat poo Zafran tu cuma menunjukkan kan rektum dia melecet, sebab dah lama dan kerap buang air besar.  Alhamdulillah... lega ibu... nothing serious on little darling. 

9.30 p.m baru we all keluar dari klinik. Masa on the way balik, Zafran menangis dalam kereta, tak selesa nak tidur agaknya. Ibu susah sangat nak concentrate driving.... dah la ibu tak sure jalan mana, keadaan jalan pun gelap..  Zafran makin kuat pulak menangis, terjerit-jerit. Ibu tepuk-tepuk Zafran sampai la rumah. Lenguh tangan ni tak payah nak cakap la... macam terpusing je depan ke belakang.  Ibu tak boleh stop tepuk.. coz bila ibu stop je, Zafran merengek la.

Akhirnya, we all selamat sampai rumah 10.30 malam. Ibu terus angkat Zafran yang dah lena tidur masuk dalam bilik. 



09 June 2011

Bloody Poo

Zafran was not well... diarrhea again for 2 week... just 2 weeks after discharged from hospital. The first 3 day of diarrhea, ibu thought it will disappear + recover. Tapi... when after 1 week his diarrhea still not recovered... zafran poo 8-9 time per day ok! His nappy rash pun teruk sangat. He cried so loud each time ibu or ayah washed his butt. Sometimes sampai menggigil tangan... rasanya sebab pedih sangat. He also became phobic each time ibu or ayah hold him in front of toilet, he will immediately show refusal sign. So pity.... 

So, one night, ibu said to myself.. 'tak baik2 ni, esok jugak kena pergi klinik.' What happen in the morning before ibu sent zafran to his nursery, he was like tertonggeng-tonggeng... ibu observed je... ibu knew he wanted to poo, but this time he cried. He looked at ibu, as he was saying.. "hurt..."



 kesiannya anak ibu....



 tengah tahan sakit, pedih nak poo


 muka tengah tahan sakit... nangis masa ni...


after several minutes, ibu pun buka little darling's pampers to wash his butt... first word that came out from ibu's mouth when ibu saw his poo was......

"masya Allah!!" menggigil tangan ibu.....


kenapa??? sebab ni.....

v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v

v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v



ada darah kat little darling's poo....
tapi masa tu ibu dah lambat nak pergi kerja... ibu tak ada choice.. ayah pulak tak ada... busy dengan kerja dia yang jauh dari kita. So ibu pun peluk little darling, bagi tau little darling...

"Zafran, tahan sikit yer... cuba tahan sampai petang karang.. sebab petang karang je ibu baru boleh bawak zafran pergi klinik... ibu kena pergi keja dulu ni, ibu ada kelas pukul 10, ibu tak boleh cansel class"

Kesian sangat sayang busyuk ibu... ibu sedih sangat nak tinggal him at the nursery...tapi ibu betul2 tak ada pilihan. Life is not easy for the two for us. Facing life only two of us together in our life, ibu must be strong for Zafran. So, petang tu pukul 4 ibu pun chiow balik amik little darling pergi klink...


09 May 2011

Zafran @ KPJ

Dah lama sangat ibu tak update story pasal Zafran.... Sebabnya, ibu busy sangat sekarang. Sejak kerja  ni, hal kerja diutamakan. Tak ada masa nak tulis blog waktu kerja. Banyak nota yg perlu disiapkan sebelum kelas, kerja2 meng'update' syllabuses yg membosankan....

Ibu nak cerita kisah bulan lepas... Kisah budak busyuk ni terpaksa dimasukkan ke wad akibat AGE - Acute Gastroenteritis.. atau dalam bahasa mudahnya... salah makan... Asalnya pada malam hari Khamis, 21/4, zafran muntah-muntah sebelum tidur dan masa tidur. Pada ibu, itu keadaan biasa, tak perlu nak risau lah. Pagi esoknya, sebelum ibu hantar Zafran ke taska, he was ok, no vormitting. 

Suddenly, on 2 .15 p.m, his babysitter called ibu telling that "akak, zafran ni nangis je, pastu dia dah 3 kali muntah, sakit perut agaknya". Ibu pun terus balik rumah, dalam hati ibu... i knew something was not right about him...

Bila ibu arrived the taska, zafran was in high temperature, so lethargic. He was not active, clinged so much. Immediately, ibu called ayah, asked about the KPJ hospital near our house. Alone, ibu settled all the registration of the hospital, with little darling whom 'glued' himself onto ibu's. Dr Ling was the doctor of the day who checked little darling. He decided that little darling need to be warded as his fever was 38.7 and he was inactive.

Only around 5 p.m. ayah came with his friend. It was almost 6 o''clock when we got our room. So, little darling was in the ward for 4 days 3 nights - from Friday, 22nd to Monday, 25 April 2011. So, this is the first time ibu's experience slept over in hospital... little darling punya pasal.... anything for you sayang...












27 April 2011

Zafran 1st Birthday Cake

Last week, ibu ordered a cake from a woman who has a home-made cake business at Kota Kemuning. The cake is to be sent at Zafran's nursey. Looking at her blog, her touches were pretty. So, ibu pre-assumed that my order is going to be pretty as well. Don't want to mention her blog here.

Ibu ordered a prince theme with blue color theme. The prince signifies that Zafran is the prince in ibu's heart. U know how a prince look like, rite? But.. when the cake arrived...this is what i got....



See... the prince figure on the top of the cake doesn't look like a prince...  This is what ibu expected...




The real cake that ibu got... is just boleh laaaa .. Even it is not met my request as a prince, the boy on the top was still cute. It signifies Zafran on the cake.

She charged RM20 for delivery. Ibu think it is expensive. If from her house in Kota Kemuning to Subang, she charges RM10 (she stated that in her blog), so it should be around RM10-15 only from Kota Kemuning to our house because our house is nearer to Kota Kemuning compared to Subang.

So, basically, the cake was under my estimation. Ibu don't know about the taste, tak rasa pun.. everything was given to his nursey. Zafran pun tak rasa... becoz he was admitted to hospital on the evening they suppose to eat the cake.

18 April 2011

When Zafran is 1 year...

He can walk
He has 6 teeths
Her understand what ibu and ayah says to him and simple instruction

He likes to laugh when playing
He can play alone
He likes people give attention to him
He urges us to play ba ba chak with him..
He likes to kiss people
He know how to scratch when he feels itchy
He can say na' when he want something, especially food
He know he needs to lie down when he want to drink from his bottle
He points his forefinger to an object to communicate 
He understand, sometime he cries, when ibu scolds him for being naughty and stubborn
He smiles, he gets excited, he greets, when he sees ibu or ayah come home

whatever sayang... ibu (and ayah too, for sure) love you so much... we pray that GOD will protects you from any harm, danger, illness... and you will be a good son, a good human, and a good servant of Him.. Insha-Allah...

Happy Belated First Birthday Zafran..

11 March 2011

Kisah Semalam

Semalam, balik je dari kerja, ibu terus tengok tv.. now ibu addicted tengok cerita Begitukah Cinta, 7 p.m. - 8 p.m. kat TV3. Best lah tengok Nazril tu. Sekarang lagi best sebab ada Haikarl yang sangat comel dan petah bercakap. Tak padan kecik... comel je mulut dia.. geram jer tengok..

*pic amik dari blog mak sedara dia.. http://annblossom.blogspot.com

Masa ibu leka tengok tv... si bam bam ibu ni rupanya tolong ibu kemas rumah... sayang zafran.. muah muah.. thanks...

 Ini lah hasil nya.... uwaaaa....!


Senyum pulak dia bila ibu start pot pet.. Grrrrrrrr

Happ... nak kena babab zafran ni tau....

Lepas magrib, ibu bukak la kotak kefsi yang ibu beli masa on the way balik tadi. Untuk zafran, ada gak.. fish donut tu... Laju betul Zafran makan, kejap je dah habis. Pastu nak lagi pulak, ibu bagi lah roti.. fish donut tu kan dah habis.. Dia campak pulak roti tu. Ibu try bagi lagi, dia campak lagi..Takkan nak bagi ayam pulak.. kan keras untuk zafran.. 

Tiba-tiba, zafran grab ayam yang ibu tengah pegang.. Ibu amik balik. Ish, marah pulak dia. Dia grab balik. Dah la tinggal tulang jer. Last-last, ibu biar kan jelah dia makan ayam tu.. Ala, bukan ada isi lagi. Isi ibu makan habis.. kang kalau bagi zafran ayam seketul dengan isi sekali, ada kes choking pulak. Fuh... beriya, bersunggah zafran tried gigit isi-isi yang ada terlekat kat tulang ayam tu.. wakakakaka... kelakor betul.





tengok tu.. sampai dua-dua tangan zafran pegang tulang ayam tu.. layan feeling makan seketul tulang ayam sendiri for the first time..



08 March 2011

Back to Life as a Career Woman

Now, ibu's life is back on track.. one year at home as a wife and a mother to my little one gave me enough of bersenang-lenang, bermalas-malasan period. Even now when ibu is typing this entry, i am in the office, post it through the super speed wireless connection from my lappy.

First thing to adjust is our wake-up time. Before this, ibu don't bother the time when woke up.. Whether it is 7 o'clock,  or 8 o'clock..don't really observed the time as ibu is a full time housewife whose hubby usually goes to work at 10 in the morning. But now, ibu have to be out of bed on 6.30 a.m., otherwise ibu will late to work.

Second thing is ibu have to be a super master chef as early as 6.30 a.m. Everyday, little darling will be provided two containers of ibu's home-cooked rice porridge. Plus, the porridge need to blend because this comot boy will spill everything that are solid.

Third thing, ibu is back to a super smart staff. Hahahaha.. ibu was like.... i don't really care about my attire one year ago... crinkle blouse, unmatch tudung, unsuitable cloth to an event.. who cares rite? However, the current situation deems ibu to be smart and presentable as a lecturer. 

Fourth thing is.. traffic jam.. which ibu have to face it every working day... errrrgghhhhhhhhh... ni yang tak suka ni.... Actully, ibu's work place is near, around 15-20 minutes from our home (dekat je bunyi nyaaa) but because of the mr. traffic jam yang sangat degil.. it takes 40 - 50 minutes. Banyak masa, tenaga, dan duit minyak being wasted... dah la petrol's price reached the highest since 2008.. tak pasal2 pasal harga minyak naik pulak pas ni... semalam ibu watched news it was $106 setong. Ni semua berpunca dari masalah Gadaffi kat Libya. Rupanya, Libya adalah penegeluar minyak terbesar di South Afrika. Tension la kalau Najib Razak tu naik kan harga minyak pulak...

Ermm.... itu je la untuk entry kali ni.. Nanti bila2 ada story, ibu update lagi...

01 March 2011

Kesiannya Anak Ibu...

Entry panjang berjela....

Today is ibu's first day at work.. Today jugak an incident happened to little darling because of ibu's carelessness. Little darling jatuh.. benjol and luka-luka kat atas kepala.

Ceritanya bermua macam ni.. pagi tadi ibu bangun awal, 6.15 pagi masak porridge little darling. Pukul 7.30 a.m. dah setel semua termasuk lah little darling's food and clothes for the day. Bila jam dah dekat pukul 8 pagi, ibu pun siap nak keluar to warm up car's engine. Suddenly, ayah asked ibu to look after little darling sebab dia ada urusan yang tak boleh ditangguh.

So, ibu pun dokong la si bam bam ni pergi ke kereta, letak him kat driver seat, and started the engine. Kereta pulak masa tu parked dekat luar pagar, sebab kereta ayah parked dalam porch. Ibu left little darling alone dalam kereta while ibu masuk rumah kejap sidai cradle net kat ampai. Ibu tak tutup rapat pintu kereta sebab kereta ibu auto lock. Kalau ibu tutup rapat, terkunci lah dia kat dalam kereta seorang diri.

Masa ibu dekat depan pintu rumah, tetiba ibu dengar little darling menangis.. ibu tau dah masa tu mesti jatuh.. tangisan yang kuat. Dalam hati ibu sempat lagi cakap, janganlah jatuh.. kalau jatuh pun, jangan lah jatuh teruk. Ibu sampai kat depan kereta, ibu jenguk little darling tak ada kat driver seat macam biasa. Terus terkejut ibu.. dan sangkaan ku benar... little darling zafran ibu dah meniarap atas jalan... menangis. Cepat-cepat ibu dokong, usap kepala little darling. Masa tu ibu nampak 2 benjol kat atas kepala dia.. ada luka-luka lagi.

Ya Allah... kesian nya anak ibu ni. Macam mana ibu boleh cuai sangat. Ibu terlalu confidence yang little darling takkan tolak pintu kereta tu. Ibu terlalu confidence yang anak ibu ni takkan jatuh dari kereta tu. Risau sangat ibu.. Ibu peluk little darling kuat-kuat. Ayah masa ni dah membebel sebab ibu lah little darling jatuh dari kereta. Dah la kereta kenari, tinggi seat nya.

Ibu risau sangat sampai ibu tak pergi kerja pagi ni. Ibu masuk tengah hari. Dah lah first day keje...  Ibu patah balik masa dah separuh jalan ke tempat kerja. Ibu risau amat sangat condition anak ibu. Bila sampai je rumah, little darling dah tidur. Ibu pun baring sebelah, peluk little darling bucuk dan bagitau dia ibu minta maaf. Ibu sayang dia. Then, sapu minyak gamat kat luka-luka kepala little darling.

Sayang ibu, kalau la sayang ibu dah boleh baca dan paham... ibu betul-betul minta maaf atas kejadian pagi ni.. Ibu kesal sangat sebab ibu tak jaga sayang bucuk ibu ni sehabis baik. Kemalangan macam tu tak sepatutnya berlaku. Kalau lah ibu tak tinggal kan little darling dalam kereta... Ibu betul-betul kesal.. kesian sayang bucuk ibu. Sebab kecuaian dan keoverconfidence ibu, sayang bucuk yang jadi mangsa.

Ibu tengok lepas jatuh tu, sayang bucuk ibu aktif macam biasa. Makan minum pun macam biasa. Tak ada muntah atau menangis tiba-tiba. So ibu assume tak serius. However, malam ni ibu tetap nak bawak him pergi paed. Cek kepala benjol tuh.

Pukul 12.30 tengahari, ibu sent little darling to nursery. Masa tu, little darling menangis jerit-jerit la sebab fear of separation and stranger. Kesian nya.. sedih sangat ibu tengok... Meleleh air mata ibu. Ibu tak sanggup nak tinggal little darling kat nursery dengan keadaan yang macam tu. Tapi, ibu terpaksa. Sebab nak hidup yang lebih selesa dan senang, ibu kena lah kerja.

Untuk anak ibu, zafran.. ketahuilah sayang... ibu sayang sangat pada zafran. Tak sanggup nak hadapi apa-apa yang buruk terjadi pada zafran. Sebab hidup ibu sekarang adalah untuk zafran. Ibu nak kerja rajin-rajin, so cepat naik pangkat, dapat gaji banyak pun sebab untuk zafran.. untuk jaminan masa depan zafran. I am so sorry son.. i love you very much. You are my life.

28 February 2011

Mrs. Zach's First Give-Away : Free Photoshoot


Wow.. this is the first time ibu terdorong nak join contest GA yang ada dalam byk2 GA kat tenet ni.. sapa2 nak join, boleh tengok kat sini http://umyraepisode.blogspot.com/

Dah lama sangat ibu nak ada photoshoot macam ni, exclusive the three of us, ibu, ayah and my little darling zafran. Then ibu bayangkan gambar yang cantik tu letak kat dinding rumah kita, jadi wallpaper lappy kita, sangat lah cantik, sangat bermakna untuk kita bertiga. It reflects our happines, our togetherness, and our loveliness as a family. 

Sangat best kalau gambar tu masa zafran kecik macam sekarang.. tengah comel.. Mesti terserlah kecomelan tu dalam gambar. Dan gambar tu jugak akan menjadi kenangan untuk zafran bila dia dah besar nanti. Nak upah photographer memang lah di luar jangkaan, mesti ayah cakap mahal la, tak payah la, simpan duit untuk menda lain. Tapi GA ni free, kalau menang sure ayah happy punya. Ibu rasa ayah pun sebenarnya nak ada photoshoot macam ni sbb ayah lah yg paling suka amik gambar zafran dengan handphone dia. Kalau tengok balik gambar2 zafran dlm blog ni, memang byk berdua dengan ayah, sbb ibu lah jurugambarnya.

Selama ni, bila tengok gambar photoshoot orang lain, macam jeles jer ...  mana tak.. gambar diorang sgt cantik dan superb ok! rasa macam dalam hati ni.. kan best kalau aku pun ada photoshoot ni. Ibu cuma dapat bergambar dengan guna handphone je. Tapi kalau menang GA ni, ibu dapat bergambar dengan zafran dan ayah sekali guna kamera power, taken by professonal photographer. Bukan sekeping, tapi 50 keping. Siap ada tema lagi.. sangat amat best!!!


Syarat-syarat Giveawayyy

1. Follow blog Mrs Zach tauu. Taknak folow pon boleyy, no problem!

2. Lengkap kan ayat ni pulak "saya nak menang mrs zach's first give away kerana.....(tidak lebih 200 patah perkataan"

3. Kena hebahkan GA ni supaya orang ramai lagi boleh join GA ni tauu.

Mari join, tak join rugi okay? =D

4. Tinggalkan jejak dekat entry GA kat belog Mrs Zach.

Until 20 Februari 2011


Syarat No.1, 3, & 4 - Dah ibu settle kan.

Syarat No.2, kat bawah ni - 
Saya nak menang Mrs Zach first giveaway kerana..............
1. Saya tak pernah ada phototoshoot atau gambar sekeluarga dengan suami dan anak. Yang ada cuma sama ada saya dan anak, atau suami dan anak sebab seorang lagi antara kami adalah jurugambarnya. huhuhuhu
2. Saya nak hadiahkan photoshoot untuk suami sebab dia sangat suka amik gambar dan bergambar dengan our little one, Zafran. Tapi amik guna handphone jer. Tak cantik laa. 
3. So, kalau menang GA ni, ia adalah photoshoot kami yang pertama, yang pasti gambar2nya adalah sangat cantik sebab guna kamera yang power dan jurgambar yang skillful, boleh menghiasi dinding rumah yang togel ni dan wallpaper laptop ku. 
4. Bila zafran besar nanti, sure best sangat bila saya dan dia sama2 tengok balik gambar tu dalam album keluarga kami, mengimbau kenangan yang dah berlalu. 
5. Gambar2 tu akan membuktikan our togetherness, loveliness, and happiness as a family. 
6. GA ni memang sangat best... dah lama menjadi idaman hati ku. So, memang nak sangat menang...

So... mr. and mrs zach... pilih lah saya! Pilih saya ok!

25 February 2011

Zafran at Nursery

Alhamdulillah, at last... Ibu finally got a job which will be started very soon. So, it's time for little darling to be at day-care when ibu and ayah are at work. The day-care is in our neighborhood, 5 minute driving from our home. After all, this is the only one that ibu feel safe to leave little darling 11 hours every weekdays.

These pictures were taken during our second visit to the day-care.


Memula sampai, ibu intentionally placed little darling in the middle of the crowd. Hehehehe.. Immediately, the crowd pounced him. The boy in the middle, aki, is the first who tried to make contact with him. He spoke and touched little darling.

 Little darling was stunned. Apasal diorang ni serbu aku ni? Tu agaknya dia tengah pikir.. 

 Kakak ni being sitting beside little darling for some time. All of them were looking at aki who was being hug tightly by opah. 

 Licin nya kepala awak...

 In the babies room, Zafran asyik buat Hanif nangis.. Masa ni Hanif tengah nangis...

This is the cause of why Zafran keep on disturbing Hanif.. because of  Hanif's paci. Zafran was so attracted to it.

Naughty ye anak ibu ni kat nursrey..
Ibu really hope Zafran can adjust himself with the nursery environment asap.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...