Entry panjang berjela....
Today is ibu's first day at work.. Today jugak an incident happened to little darling because of ibu's carelessness. Little darling jatuh.. benjol and luka-luka kat atas kepala.
Ceritanya bermua macam ni.. pagi tadi ibu bangun awal, 6.15 pagi masak porridge little darling. Pukul 7.30 a.m. dah setel semua termasuk lah little darling's food and clothes for the day. Bila jam dah dekat pukul 8 pagi, ibu pun siap nak keluar to warm up car's engine. Suddenly, ayah asked ibu to look after little darling sebab dia ada urusan yang tak boleh ditangguh.
So, ibu pun dokong la si bam bam ni pergi ke kereta, letak him kat driver seat, and started the engine. Kereta pulak masa tu parked dekat luar pagar, sebab kereta ayah parked dalam porch. Ibu left little darling alone dalam kereta while ibu masuk rumah kejap sidai cradle net kat ampai. Ibu tak tutup rapat pintu kereta sebab kereta ibu auto lock. Kalau ibu tutup rapat, terkunci lah dia kat dalam kereta seorang diri.
Masa ibu dekat depan pintu rumah, tetiba ibu dengar little darling menangis.. ibu tau dah masa tu mesti jatuh.. tangisan yang kuat. Dalam hati ibu sempat lagi cakap, janganlah jatuh.. kalau jatuh pun, jangan lah jatuh teruk. Ibu sampai kat depan kereta, ibu jenguk little darling tak ada kat driver seat macam biasa. Terus terkejut ibu.. dan sangkaan ku benar... little darling zafran ibu dah meniarap atas jalan... menangis. Cepat-cepat ibu dokong, usap kepala little darling. Masa tu ibu nampak 2 benjol kat atas kepala dia.. ada luka-luka lagi.
Ya Allah... kesian nya anak ibu ni. Macam mana ibu boleh cuai sangat. Ibu terlalu confidence yang little darling takkan tolak pintu kereta tu. Ibu terlalu confidence yang anak ibu ni takkan jatuh dari kereta tu. Risau sangat ibu.. Ibu peluk little darling kuat-kuat. Ayah masa ni dah membebel sebab ibu lah little darling jatuh dari kereta. Dah la kereta kenari, tinggi seat nya.
Ibu risau sangat sampai ibu tak pergi kerja pagi ni. Ibu masuk tengah hari. Dah lah first day keje... Ibu patah balik masa dah separuh jalan ke tempat kerja. Ibu risau amat sangat condition anak ibu. Bila sampai je rumah, little darling dah tidur. Ibu pun baring sebelah, peluk little darling bucuk dan bagitau dia ibu minta maaf. Ibu sayang dia. Then, sapu minyak gamat kat luka-luka kepala little darling.
Sayang ibu, kalau la sayang ibu dah boleh baca dan paham... ibu betul-betul minta maaf atas kejadian pagi ni.. Ibu kesal sangat sebab ibu tak jaga sayang bucuk ibu ni sehabis baik. Kemalangan macam tu tak sepatutnya berlaku. Kalau lah ibu tak tinggal kan little darling dalam kereta... Ibu betul-betul kesal.. kesian sayang bucuk ibu. Sebab kecuaian dan keoverconfidence ibu, sayang bucuk yang jadi mangsa.
Ibu tengok lepas jatuh tu, sayang bucuk ibu aktif macam biasa. Makan minum pun macam biasa. Tak ada muntah atau menangis tiba-tiba. So ibu assume tak serius. However, malam ni ibu tetap nak bawak him pergi paed. Cek kepala benjol tuh.
Pukul 12.30 tengahari, ibu sent little darling to nursery. Masa tu, little darling menangis jerit-jerit la sebab fear of separation and stranger. Kesian nya.. sedih sangat ibu tengok... Meleleh air mata ibu. Ibu tak sanggup nak tinggal little darling kat nursery dengan keadaan yang macam tu. Tapi, ibu terpaksa. Sebab nak hidup yang lebih selesa dan senang, ibu kena lah kerja.
Untuk anak ibu, zafran.. ketahuilah sayang... ibu sayang sangat pada zafran. Tak sanggup nak hadapi apa-apa yang buruk terjadi pada zafran. Sebab hidup ibu sekarang adalah untuk zafran. Ibu nak kerja rajin-rajin, so cepat naik pangkat, dapat gaji banyak pun sebab untuk zafran.. untuk jaminan masa depan zafran. I am so sorry son.. i love you very much. You are my life.
01 March 2011
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment