10 April 2013

My Baby Zhafran

Alhamdulillah, tahun ni tahun ke 9 perkahwinan ibu dan ayah. Hari ni jugak Zhafran masuk 3 tahun..Tahun ni jugak ibu masih belum mengandung dan melahirkan anak.. Cuma Zhafran yg jadi penghibur ayah dan peneman setia ibu sejak usia perkahwinan ibu dan ayah mencecah 6 tahun. Zhafran tak habis2 dgn Ultraman nya.. plg parah dia yg jadi Ultraman.. ibu dgn ayah jadi monster,,, sakit2 badan ibu kena tumbuk, kena gomo dgn Zhafran.. Memang kadang2 kadang ibu marah, marah sgt pun ada.. ibu cubit Zhafran.. geram sebab sakit badan ibu.. Bila Zhafran buat jugak, kene setepek hanger kat kaki kecik tu...Tapi waktu mcm ni Zhafran tak ada kat rumah pergi sekolah, ibu rindu sgt kat Zhafran, He is not only my accompany, he is also my bodyguard! Sebab setiap kali ibu berpura-pura sakit kena babap oleh ayah, Zhafran The Ultraman akan dtg ptotect ibu.. Dia akan tumbuk ayah berkali-kali dgn gaya mcm seorang Ultraman.. miss that moment sooo much...Then he will asks me, " Ibuu, sape buuwat?"  suweeettttttttttttt sangattttt okehh..

Ibu tak pernah menyesal ada Zhafran, 
tak permah rasa tak suka Zhafran.. 
yg pernah ibu tak suka adalah perangai Zhafran
yg suka pukul ibu bila Zhafran bertukar jd Mebius
yg suka henyak badan ibu waktu ibu baring tgk tv
yang buat tak dengar bila ibu suruh kemas toys yg Zhafran sepahkan satu rumah
yg suka main air sampai basah baju seluar ibu waktu ibu mandikan Zhafran
yang tak nak pakai baju seluar sendiri wlwpun dah pandai pakai sendiri
yang terlalu manja sampai sgt dependent pd ibu
yg kdg2 mengada byk songeh....
After all. ibu amat sayangkan Zhafran..

psssss... mood rasa bersalah kat Zhafran sbb mlm td dia naughty, ibu ckp ibu tak nak Zhafran, ibu nak tukar Zhafran dgn Qaseh kat Acik Zira.. Dia baring sebelah ibu, ibu tolak dia kat tepi, ibu ckp ibu tak nak dia. Dia menangis, tp ibu buat dek je. Niat memula nak test Zhafran je nak tgk reaksi dia, tp bila dia beri reaksi ibu tak respond mcm yg sepatutnya ibu respond.

Okeh.. ibu nak mandi, solat, beli barang buat kek birthday Zhafran than gi amik Zhafran. Amik Zhafran ni kang ibu pujuk Zhafran lah.. ibu akan ckp ibu sayang sgt kat Zhafran...  8-)  Sure he will be ok, ibu pun will be ok.. Muahhhh...


Ko ada ilmu ke nak Berniaga ni?

Ko ada ilmu ke nak Berniaga ni?
Tak de byk.. ada ilmu asas je...

Masa gi Seminar Berani Berniaga Dr Azizan Osman ari tuh, ibu dpt la skit ilmu perniagaan dr dia..
before ibu cerita ilmu yg ibu dpt, ibu nk cerita tentang Dr Azizan osman ni...

Rupa fizikal org nya mmg boolat... hehehehehe lau nk masukkan kategori hensem tu mmg first dr belakang.. Ibu notice dia sentiasa senyum je.. kelakar, dan ikhlas. Dari segi pertuturannya, dia seorang yg cakap direct to the point, mungkin agak laser sikit laa... bahasanya ringkas, bila dia explain kita mudah faham explanation tu, body language dia pun kdg2 kelakar seiring dgn ayat dia yg kelakar tu. cthnya dia suka buat mcm2 ekspresi muka.Tak kedekut ilmu, dan kemungkinan besar dia seorang yg caring.. ulalala

wlwpun orgnya boolat, gelap dan tak hensem, tapi renungan mata dia tajam, aura dia kuat


ILMU DR.AZIZAN OSMAN @ SEMINAR BERANI BERNIAGA 2013 - SACC MALL (31/3/2013)



1.Prinsip pertama dalam hidup adalah BERSYUKUR
Barangsiapa bersyukur dengan nikmatku, Aku akan tambah lagi... Dulu Dr.Azizan citer, dia selalu komplen....salahkan mak ayahla lah sbb tak pernah ajar berniaga.. sebab tu dulu dia gagal.. Mentro dia Peter Lau kata pada dia pertama sekali adalah, " Kau perlu berterima kasih dengan Tuhan".
Orang yang banyak komplen tidak ada masa nak bersyukur, Orang yang bersyukur tidak ada masa nak komplen.
2.TINDAKAN adalah penting, tapi paling penting lagi adalah MATLAMAT..
Asyik pikir pikir pikir.......dah 48 tahun tak start-start.
3.Yang lagi penting adalah KEINGINAN yang TINGGI..
Selalunya keinginan dia lemau, suam-suam kuku..wam warm chicken shit..Kalau tak ada keinginan yang tinggi, 2-3 ekor biawak lalu depan kedai pun..akhirnya tutup kedai...
4.Perkara baru yang Dr.Azizan belajar dari Richard Branson ialah:
1) Nampak MATLAMAT dengan jelas, kau nak pegi mana?
2) SENYUM - ENJOY the journey...ramai orang yang nampak MATLAMAT dgn jelas, tp tak enjoy dpm perjalanan nak capai matlamat tu.. dr awal dah rasa susah, tak senang hati..tak enjoy...
 Antara bisnes Dr.Azizan dari Department yang kecik, bisnes untuk TM bernilai RM2.8 billion.
5.Bina EKONOMI kita sendiri, kita tak akan risau dengan ekonomi dunia.
Walaupun ekonomi negara gawat, kita tak ada efect ape. sbb kita ada ekonomi sendiri yg kukuh.
6. Strategi pemasaran- kena memahami EMOSI manusia..
Isunya kalau kita pandai buat karipap sedap macam mana sekalipun tapi kalau orang tak tahu, kita makanlah sendiri..
Kalu tokey restoran ikan paten meleleh...muka hawau,jangan harap lah rezeki nak masuk...
7.Bermulalah di mana kita boleh bermula.
TANPA seringgit pun dah boleh start buat bisnes.
Kelemahan bangsa saya kata Dr. Azizan Osman ialah majlis ilmu tak nak pegi...baca pun tak nak...
8.  Kalau nak buat bisnes NIAT untuk jadi kaya, u tak akan kaya.
Tapi kalau u nak buat bisnes sebab nak tolong selesaikan masalah orang, sooner or later u akan terpaksa kaya.
9. Apa yg kita dpt, kita kena bagi balik
Berapa banyak pun duit kita dpt..kita mesti BERSEDEKAH....
Sebaik-baik manusia adalah yang memberi manfaat kepada ramai orang.
10.Apa yang saya FIKIR, apa yang saya RASA, apa yang saya CAKAP dan apa yang saya BUAT, semuanya adalah DOA.
Belajar tukar apa yang kita cakap.

11.Rasulullah tak pernah makan gaji.
Kalau esok mati, alhamdulillah...masalah selesai..what if tak mati-mati lagi?
Apa yang kita buat sekarang, untuk next generation.
Sepatutnya lagi banyak bisnes, lagi banyak duit, lagi banyak masa..
12.Belajar dgn org yg tepat. 
Kalau nak jadi pemain squash terbaik, boleh ke belajar dengan Misbun Sidek?
If u want to be successful, change your friend! For things to change, I must change first!

13. FAST ACTION, FAST RESULT
TERHEGEH-HEGEH ACTION, TERHEGEH-HEGEH RESULT!
Hanya yg pantas akan menang!

Lain-Lain:

 Masalah student Dr Azizan dari Johor, buat online bisnes, sale RM 130 K , tapi masalahnya..tak ada masa nak pi melancong ( masalah yang best )
Masalah student Dr Azizan di Kedah pula, sale dah RM 40K-50K sebulan, buat bisnes online jugak..maknya suruh cari kerja jugak sebab ingat anaknya malas asyik gentel facebook je.. dia suruh pegi kerja macam orang lain
Dr.Azizan sentuh pasal AURA
1. Kenapa nak Aura besar? Supaya mudah didekati, di sukai..
2.Gunalah apa-apa doa dan mandi garam.
Cara bersihkan AURA
1.Mandi garam 21 hari (the best sebelum tidur)
2.Beristighfar setiap hari (min 101 kali) selama 21 hari
3.Selawat 1000 kali selama 21 hari (boleh installment, asalkan complete dalam masa sehari)
4.Tak boleh marah-marah..kemarahan bocorkan aura..The moment dia marah, aura dia pecah..

Ilmu Dr.Yusry
1.Hidup jangan dihantui..(pengalaman-pengalaman pahit)
2.Bagi orang yang happy, dia mempunyai tenaga yang banyak
3.Kalau kita bahagia, tenaga lebih baik..
4.Yang paling penting, hidup biar SENYUM dan sentiasa dalam keadaan TENANG

06 April 2013

Ko Berani Berniaga???

31 Mac arituh ibu and ayah attend seminar Dr Azizan osman kat SACC.. yg ni seminar yg plg basic, FOC je. Ayah yg memula ajak ibu pergi and register kan ibu, sbb ayah ckp dia nak ibu dgr sendiri dr Dr Azizan Osman. Kalau dia yg ckp ibu tak paham.. Kua Kua Kua.. Cliche sungguh statement ayah tu..

Pagi 6.30 dah bangun, siap2 7.30 keluar rumah. ibu tak sempat breakfast.. bersiap lama sgt, ayah sempatla minum milo dgn oat. Zhafran ibu and ayah dah amanahkan Ciksu jaga sampaila we ol balik ptg karang.

Sampai SACC 7.45 am parking dah penuh, org pun dah ramai. kena register dulu then diorg akan bg gelang tgn kertas kaler merah. Then 8.15 am pintu besar dibuka utk masuk dewan.. haaa ni part yg plg ibu tak suka... Masa nak masuk ni semua org yg dlm anggaran 2 ribu dah tunggu kat dpn pintu.. bila pintu buka, semua org berebut-rebut nak masuk, ape lagi semua bertolak-tolak la nak cop seat kan... sape cpt dpt seat area dpn.. sape lambat seat blkg la.. giler la... dah mcm segerombolan anak kambing yg berebut-rebut nak keluar kandang ko tau! Serius sgt tak selesa.. berkali-kali bahu dan tgn ibu bergesel dgn lelaki-lelaki bukan mahram di sekeliling ibu.. lemas dan tersepit la.. Sangat tidak professional! Mcm budak tadika yg berebut nak gula-gula pun ada! Sabor je la.. Pasal hal cara masuk ke dewan tu, tak psl-psl ibu angin pagi tu.. tp kejap je.. bila dah start ok la.. cool balik.. tak baik utk diri sendiri dan org sekeliling bila marah je ni..

Ni lah gambar keadaan sblm masuk dewan.. Gambar adalah di google..


Sebelum DR Azizan start, mamat pic atas ni akan suruh kita menari dulu... err.. ngeri ko... agak over la tarian senaman dia tu.. mmg normal utk program seminar mcm ni as an ice braker and eye opener kena menari skit.... skit-skit sudahlah.. ni over.. nak kena gelek kiri, gelek kanak, melompat bagai...sgt tak Islamic.. kan 90% yg dtg tu org Islam.. tak ada langsung dimulakan dgn doa, Assalamaulaikum.. bahkan dimulakan dgn menari dan say HI! Sape2 yg nak perkenalkan nama pun ckp Hai! Yg nak menyapa pun kena ckp Hi Helmi! Hi Siti! Pastu mamat ni punye baju byk kali terangkat nampak perut dia kottt.... OMG! Perlu ke mcm tu? Tepuk kepala tanya otak sendiri la brother...

1.30 pm - 2.30 pm lunch break and solat. Kitorg pergi cari mkn kat kompleks pkns.. tp ... ramai sgt org.. semua tmpt mkn full... tmpt mkn yg mahal je yg tak ramai org.. Memula kirg pergi mkn kat foodcourt atas pkns tu, tp order lamabat dgt org lain yg dtg pas kitorg dpt nasi grg dulu... tak larat nak tunggu dah kul 2 pm masa tu, ibu, ayah and kwn ayah, Mie.. blah la.. nak cari surau .. tak jumpe lak. Bila jumpe surau gile punye full! Ibu dah bengang dgn Mie tu atas keterhegeh-hegehan dia, ibu beratur je bli Mcd.. Tak peduli dah lah.. Suka ati ayah la dia nak ikut kwn dia tu, ibu tak boleh la nak ikut org yg jln slow, action slow mcm tu..so ibu buat keputusan sendiri lagi baik.

Pas beli Mcd. dah 2.25 pm.. terus ibu pergi dewan dulu tinggalkan ayah dgn kwn dia yg masih tgh mkn kat restoran FC.. Alhamdulillah, ibu dpt seat, siapkan copkan seat utk ayah dgn kawan dia. Dah dkt kul 4 baru ibu keluar gi solat zohot kat tgkt 2 SACC tu.

Ptg tu aktiviti adalah penerangan dr agensi kerajaan ttg pinjaman perniagaan, yg ada adalah TEKUN, SME Bank, MITI dan PNB. Diorg explain dgn details psl servis kerajaan yg diorg wakili. Alhamdulillah... seblm ni tak pernah tau psl TEKUN, dan MITI.. skrg ibu dah tau. Dan ibu lebih tau ttg SME bank yg ibu dah pernah belajar sikit dulu masa gi Kursus Asas Keusahawanan Siswa.

Seminar tu habis 6.15 pm mcm tu. Insya Allah, 13 April 2013 ni ada lgi seminar Berani Berniaga ni kat Menara PGRM Cheras. Ibu dah daftar. Kali ni ibu akan pergi dgn mak sedara ibu mak Tam. Ibu ajak dia pergi sbb dia bisnes menjahit dr rumah, so dia patut dtg dan dgr seminar Dr Azizan ni.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...