Sedihnya tengok gambar ni.. seorang bayi yg baru dilahirkan kurang dari 24jam dikelar diseluruh badan oleh ibunya yg berusia 16 tahun di asrama sekolah di Betong, Sarawak.
Tersentap hati ibu tengok gamabr yg menyayat hati ni.. tak sanggup nak tengok.. kenapa ada orang yg berhati binatang macam ni? Sebab dia kelar anak tu adalah kerana kekasihnya tak nak terima anak luar nikah hubungan diorang. Nau'zubillah....
Comel sangat baby tu.. kenapa la sanggup bunuh.. bayi tu tak bersalah, tak berdosa.. mak nya tu sure sakit mental. Kalau macam tu lebih baik la dia gugurkan kandungan daripada melahirkan. Baby tu masih bernyawa masa dia kelar.. kenapa dia tak tikam jer terus mati on the spot? Kenapa mesti kelar sikit-sikit sampai 8 kelar kat badan baby tu??? Ishhhh.. marah sungguh ibu kat orang yg buat baby kecik macam tu. Kalau la org tu ada dpn ibu.. memang makan penampor la.
Banyak lagi kes macam ni.. kes buang bayi. Sedih la.. kenapa masyarakat Malaysia macam ni? Yg byk buang tu pulak adalah Melayu. Bagi lah kat orang yang nak.. ataupun bagi kat JKM.. at least makan minum anak tu terjaga. Ibu sanggup terima.. sanggup jaga macma anak sendiri... lebih baik drpd dibuang tepi jalan ibarat anak kucing.Anak kucing pun ada harga diri tau... gile la pempuan tu!
Tak tau lah ibu nak buat apa. I am not a prime minister who can change the country... nor I am a minister of welfare who make decision on the abandon kids.. I am just an ordinary woman who voiced out my feelings and opinions in my personal blog which no one will read.
Actually, ibu ada satu impian... ibu nak buka satu rumah kebajikan untuk anak-anak yg dibuang dan dijumpai orang. Tapi anak-anak yang HIV free je.. sebab nye yg HIV positif ni cerewet dari segi penjagaan, rutin harian dan pemakanan. Tak larat la ibu nak handle HIV case.. Remaja perempuan yg dibuang keluarga atau tak tau mana nak letak anak tu lepas lahir, boleh hantar kat rumah kebajikan tu. Tujuan ibu adalah mengurangkan kes buang bayi dan menyediakan tempat perlindungan yg digelar "rumah" untuk anak-anak ini dimana meraka akan merasa kasih sayang berkeluarga.. Macam Rumah Solehah and Keluarga Besar.

