06 April 2013

Ko Berani Berniaga???

31 Mac arituh ibu and ayah attend seminar Dr Azizan osman kat SACC.. yg ni seminar yg plg basic, FOC je. Ayah yg memula ajak ibu pergi and register kan ibu, sbb ayah ckp dia nak ibu dgr sendiri dr Dr Azizan Osman. Kalau dia yg ckp ibu tak paham.. Kua Kua Kua.. Cliche sungguh statement ayah tu..

Pagi 6.30 dah bangun, siap2 7.30 keluar rumah. ibu tak sempat breakfast.. bersiap lama sgt, ayah sempatla minum milo dgn oat. Zhafran ibu and ayah dah amanahkan Ciksu jaga sampaila we ol balik ptg karang.

Sampai SACC 7.45 am parking dah penuh, org pun dah ramai. kena register dulu then diorg akan bg gelang tgn kertas kaler merah. Then 8.15 am pintu besar dibuka utk masuk dewan.. haaa ni part yg plg ibu tak suka... Masa nak masuk ni semua org yg dlm anggaran 2 ribu dah tunggu kat dpn pintu.. bila pintu buka, semua org berebut-rebut nak masuk, ape lagi semua bertolak-tolak la nak cop seat kan... sape cpt dpt seat area dpn.. sape lambat seat blkg la.. giler la... dah mcm segerombolan anak kambing yg berebut-rebut nak keluar kandang ko tau! Serius sgt tak selesa.. berkali-kali bahu dan tgn ibu bergesel dgn lelaki-lelaki bukan mahram di sekeliling ibu.. lemas dan tersepit la.. Sangat tidak professional! Mcm budak tadika yg berebut nak gula-gula pun ada! Sabor je la.. Pasal hal cara masuk ke dewan tu, tak psl-psl ibu angin pagi tu.. tp kejap je.. bila dah start ok la.. cool balik.. tak baik utk diri sendiri dan org sekeliling bila marah je ni..

Ni lah gambar keadaan sblm masuk dewan.. Gambar adalah di google..


Sebelum DR Azizan start, mamat pic atas ni akan suruh kita menari dulu... err.. ngeri ko... agak over la tarian senaman dia tu.. mmg normal utk program seminar mcm ni as an ice braker and eye opener kena menari skit.... skit-skit sudahlah.. ni over.. nak kena gelek kiri, gelek kanak, melompat bagai...sgt tak Islamic.. kan 90% yg dtg tu org Islam.. tak ada langsung dimulakan dgn doa, Assalamaulaikum.. bahkan dimulakan dgn menari dan say HI! Sape2 yg nak perkenalkan nama pun ckp Hai! Yg nak menyapa pun kena ckp Hi Helmi! Hi Siti! Pastu mamat ni punye baju byk kali terangkat nampak perut dia kottt.... OMG! Perlu ke mcm tu? Tepuk kepala tanya otak sendiri la brother...

1.30 pm - 2.30 pm lunch break and solat. Kitorg pergi cari mkn kat kompleks pkns.. tp ... ramai sgt org.. semua tmpt mkn full... tmpt mkn yg mahal je yg tak ramai org.. Memula kirg pergi mkn kat foodcourt atas pkns tu, tp order lamabat dgt org lain yg dtg pas kitorg dpt nasi grg dulu... tak larat nak tunggu dah kul 2 pm masa tu, ibu, ayah and kwn ayah, Mie.. blah la.. nak cari surau .. tak jumpe lak. Bila jumpe surau gile punye full! Ibu dah bengang dgn Mie tu atas keterhegeh-hegehan dia, ibu beratur je bli Mcd.. Tak peduli dah lah.. Suka ati ayah la dia nak ikut kwn dia tu, ibu tak boleh la nak ikut org yg jln slow, action slow mcm tu..so ibu buat keputusan sendiri lagi baik.

Pas beli Mcd. dah 2.25 pm.. terus ibu pergi dewan dulu tinggalkan ayah dgn kwn dia yg masih tgh mkn kat restoran FC.. Alhamdulillah, ibu dpt seat, siapkan copkan seat utk ayah dgn kawan dia. Dah dkt kul 4 baru ibu keluar gi solat zohot kat tgkt 2 SACC tu.

Ptg tu aktiviti adalah penerangan dr agensi kerajaan ttg pinjaman perniagaan, yg ada adalah TEKUN, SME Bank, MITI dan PNB. Diorg explain dgn details psl servis kerajaan yg diorg wakili. Alhamdulillah... seblm ni tak pernah tau psl TEKUN, dan MITI.. skrg ibu dah tau. Dan ibu lebih tau ttg SME bank yg ibu dah pernah belajar sikit dulu masa gi Kursus Asas Keusahawanan Siswa.

Seminar tu habis 6.15 pm mcm tu. Insya Allah, 13 April 2013 ni ada lgi seminar Berani Berniaga ni kat Menara PGRM Cheras. Ibu dah daftar. Kali ni ibu akan pergi dgn mak sedara ibu mak Tam. Ibu ajak dia pergi sbb dia bisnes menjahit dr rumah, so dia patut dtg dan dgr seminar Dr Azizan ni.



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...