Ko ada ilmu ke nak Berniaga ni?
Tak de byk.. ada ilmu asas je...
Masa gi Seminar Berani Berniaga Dr Azizan Osman ari tuh, ibu dpt la skit ilmu perniagaan dr dia..
before ibu cerita ilmu yg ibu dpt, ibu nk cerita tentang Dr Azizan osman ni...
Rupa fizikal org nya mmg boolat... hehehehehe lau nk masukkan kategori hensem tu mmg first dr belakang.. Ibu notice dia sentiasa senyum je.. kelakar, dan ikhlas. Dari segi pertuturannya, dia seorang yg cakap direct to the point, mungkin agak laser sikit laa... bahasanya ringkas, bila dia explain kita mudah faham explanation tu, body language dia pun kdg2 kelakar seiring dgn ayat dia yg kelakar tu. cthnya dia suka buat mcm2 ekspresi muka.Tak kedekut ilmu, dan kemungkinan besar dia seorang yg caring.. ulalala
wlwpun orgnya boolat, gelap dan tak hensem, tapi renungan mata dia tajam, aura dia kuat
ILMU DR.AZIZAN OSMAN @ SEMINAR BERANI BERNIAGA 2013 - SACC MALL (31/3/2013)
1.Prinsip pertama dalam hidup adalah BERSYUKUR
Barangsiapa bersyukur dengan nikmatku, Aku akan tambah lagi... Dulu Dr.Azizan citer, dia selalu komplen....salahkan mak ayahla lah sbb tak pernah ajar berniaga.. sebab tu dulu dia gagal.. Mentro dia Peter Lau kata pada dia pertama sekali adalah, " Kau perlu berterima kasih dengan Tuhan".
Orang yang banyak komplen tidak ada masa nak bersyukur, Orang yang bersyukur tidak ada masa nak komplen.
2.TINDAKAN adalah penting, tapi paling penting lagi adalah MATLAMAT..
Asyik pikir pikir pikir.......dah 48 tahun tak start-start.
3.Yang lagi penting adalah KEINGINAN yang TINGGI..
Selalunya keinginan dia lemau, suam-suam kuku..wam warm chicken shit..Kalau tak ada keinginan yang tinggi, 2-3 ekor biawak lalu depan kedai pun..akhirnya tutup kedai...
4.Perkara baru yang Dr.Azizan belajar dari Richard Branson ialah:
1)
Nampak MATLAMAT dengan jelas, kau nak pegi mana?
2) SENYUM - ENJOY the
journey...ramai orang yang nampak MATLAMAT dgn jelas, tp tak enjoy dpm perjalanan nak capai matlamat tu.. dr awal dah rasa susah, tak senang hati..tak enjoy...
Antara bisnes Dr.Azizan dari Department yang kecik, bisnes untuk TM bernilai RM2.8 billion.
5.Bina EKONOMI kita sendiri, kita tak akan risau dengan ekonomi dunia.
Walaupun ekonomi negara gawat, kita tak ada efect ape. sbb kita ada ekonomi sendiri yg kukuh.
6. Strategi pemasaran- kena memahami EMOSI manusia..
Isunya kalau kita pandai buat karipap sedap macam mana sekalipun tapi kalau orang tak tahu, kita makanlah sendiri..
Kalu tokey restoran ikan paten meleleh...muka hawau,jangan harap lah rezeki nak masuk...
7.Bermulalah di mana kita boleh bermula.
TANPA seringgit pun dah boleh start buat bisnes.
Kelemahan bangsa saya kata Dr. Azizan Osman ialah majlis ilmu tak nak pegi...baca pun tak nak...
Kelemahan bangsa saya kata Dr. Azizan Osman ialah majlis ilmu tak nak pegi...baca pun tak nak...
8. Kalau nak buat bisnes NIAT untuk jadi kaya, u tak akan kaya.
Tapi kalau u nak buat bisnes sebab nak tolong selesaikan masalah orang, sooner or later u akan terpaksa kaya.
9. Apa yg kita dpt, kita kena bagi balik
Berapa banyak pun duit kita dpt..kita mesti BERSEDEKAH....
Sebaik-baik manusia adalah yang memberi manfaat kepada ramai orang.
Berapa banyak pun duit kita dpt..kita mesti BERSEDEKAH....
Sebaik-baik manusia adalah yang memberi manfaat kepada ramai orang.
10.Apa yang saya FIKIR, apa yang saya RASA, apa yang saya CAKAP dan apa yang saya BUAT, semuanya adalah DOA.
Belajar tukar apa yang kita cakap.
11.Rasulullah tak pernah makan gaji.
Kalau esok mati, alhamdulillah...masalah selesai..what if tak mati-mati lagi?
Apa yang kita buat sekarang, untuk next generation.
Sepatutnya lagi banyak bisnes, lagi banyak duit, lagi banyak masa..
12.Belajar dgn org yg tepat.
Kalau nak jadi pemain squash terbaik, boleh ke belajar dengan Misbun Sidek?
If u want to be successful, change your friend! For things to change, I must change first!
13. FAST ACTION, FAST RESULT
TERHEGEH-HEGEH ACTION, TERHEGEH-HEGEH RESULT!
Hanya yg pantas akan menang!
Lain-Lain:
Masalah student Dr Azizan dari Johor, buat online bisnes, sale RM 130 K , tapi masalahnya..tak ada masa nak pi melancong ( masalah yang best )
Masalah student Dr Azizan di Kedah pula, sale dah RM 40K-50K sebulan, buat bisnes online jugak..maknya suruh cari kerja jugak sebab ingat anaknya malas asyik gentel facebook je.. dia suruh pegi kerja macam orang lain
Dr.Azizan sentuh pasal AURA
1. Kenapa nak Aura besar? Supaya mudah didekati, di sukai..
2.Gunalah apa-apa doa dan mandi garam.
Cara bersihkan AURA
1.Mandi garam 21 hari (the best sebelum tidur)
2.Beristighfar setiap hari (min 101 kali) selama 21 hari
3.Selawat 1000 kali selama 21 hari (boleh installment, asalkan complete dalam masa sehari)
4.Tak boleh marah-marah..kemarahan bocorkan aura..The moment dia marah, aura dia pecah..
Ilmu Dr.Yusry
1.Hidup jangan dihantui..(pengalaman-pengalaman pahit)
2.Bagi orang yang happy, dia mempunyai tenaga yang banyak
3.Kalau kita bahagia, tenaga lebih baik..
4.Yang paling penting, hidup biar SENYUM dan sentiasa dalam keadaan TENANG


0 comments:
Post a Comment