26 September 2010

Urticaria

Ada ape dgn urticaria??? Suspens je tajuk entry ni... menatang ape tuh? haa.. rilex... ibu pun baru je dpt tau mlm semalam.. Sebenarnya, tu bukan sebarang jenis binatang atau tumbuh-tumbuhan, atau nama planet terbaru yg baru dijumpai oleh NSA... tapi sejenis ruam yang disebabkan oleh allergy.

Malam semalam masa tgh bg my little darling makan Cerelac Rice, tiba-tiba dia nangis. Nangis sikit je, tp ibu keep on suap jugak sikit. Biasala tuh kadang2 tgh makan mmg dia akan menangis, merengek sikit. Pastu little darling terbatuk & muntah. Baru lah ibu stop bg makan dan basuhkan mulut little darling. Lepas basuh tu ibu tengok mulut little darling Zafran merah lah.. Ibu buat dek je la.. boleh lg main gurau2.

Ibu tengok jam dah pukul 8 malam, ibu pun masukkan little darling dalam buai, nak tidor kan dia. kali ni ibu tgk merah pulak kat bawah mata dan pipi dia.  "Eh! Eh! Macam makin merebak je." Ibu buat dek lagi.. Ibu kol ayah, tak dapat pulak. Ayah pulak outsataion kat Kuala Selangor. "Erm.. hp ayah bateri mati kot, tak pun tak ada line."


Dalam buai kat rumah lagi masa ni

8.30 malam ibu jenguk little darling dalam buai. Ibu pegang tangan little darling ibu perasan ade bintik gelembung kecik2 ada air dalamnya mcm chicken pox kat tangan little darling ibu ni. Risau la ibu.. Ibu kol ayah lagi.. tak dapat jugak.. Banyak kali ibu kol ayah. Ibu makin risau ni.. Ibu tak boleh biarkan.. "Macamana kalo tengah malam karang makin teruk?" Ibu ckp dalam hati sesorang la. Lastly, ibu cepat2 tukar baju seadanya bawak my little darling Zafran gi Klinik Umra. Se tau ibu klinik tu je yg buka 24jam.

Doktor kat Umra tu cakap ni allergy, and dah serius sebab dah keluar nanah. La... yg gelembung2 tu nanah rupanya. kat Umra tak ada pulak treatment tuh, so ibu sepantas kilat g SJMC pulak. Masa kat Umra ni baru lah ibu dapat kol ayah bagitau dia. Singah rumah dulu amik susu, diaper & baju little darling sikit sebab doktor kat Umra tu ckp mungkin kena admit sehari dua.

Telinga pun dah merah

Sampai je kat SJMC, ibu terus pergi kat tempat emergency, tunjuk surat yang ibu bawak sekali dari Umra tadi. Tunggu doktor datang dalam 15 minit. Erm.. Doktor tu la yg bagitau.."this is urticaria, normal allergy." Fuhhhhh... lega hati ibu bila doktor tuh cakap tak ada apa, tak payah admit, ubat je dah cukup. Risau sangat ibu tadi masa dalam kereta nak pergi SJMC. Berpeluh2 ibu drive sambil pujuk little darling yang menangis sebab ngantuk kat sebelah. Air cond pun dah tak rasa sejuk.

Sampai rumah dah pukul 12 lebih.. little darling ibu dah pun terlelap dalam kereta sambil hisap jari. Merah2 kat muka tadi pun dah surut sendiri. Gelembung2 nanah tu pun dah surut gak. Ibu kol ayah bagitau status terkini.. baru lah senang hati ibu tido malam tu peluk my sweet little darling.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...