30 December 2013

Nenek meninggal dunia

2/12/13, Isnin,
7.45 pm - busy day kat tempat kerja ibu... Smpai rumah dah 7,45pm.. Ayah ckp abah (pakcik ibu) kol, bgtau nenek tak sedar, kritikal kat hospital Sultanah Amunah JB. Ibu tak pasti lagi nak balik atau tak. Sebab nrnek mmg selalu masuk hospital sebab keadaan penyakit darah tinggi, kencing manis, buah pinggang dia. Ibu masak sup ayam. Pastu ibu kol nek tam zhafran, Nek tam ckp moyang zhafran tenat, 50-50 je harapan. Terus ibu kemas bag, makan masi dan shoot balik johor. Sinngah rumah nek tam kat gombak amik anak-anak nek tam, palcik sopi dan shahril.

3.12.2014, Selasa,
3.00am - sampai hospital.. Terus ibu tgk nenek. Keadaan nenek mmg sgt lemah dan kritikal. Nenek bergantung pd mesin bantuan pernafasan. Mak teh ckp isnin pagi tu nenek dah nazak, doktor tnya makteh nk guna mesin atau tak, mak teh ckp ya, sbb anak2 nenek ramai yg belom sampai.

6.30am - doktor jumpe anak-anak nenek tanya keputusan mereka. Atas nasihat doktor, mereka dah bincang utk tanggalkan mesin pernafasan nenek. Sebab tak nak nenek terus menderita sakit. Masa doktor nak cabut tiub dr mulut nenek, ibu keluar sbb ibu x smpai hati nak tengok saat nyawa nenek dicabut oleh malaikat Izrail. Ibu ingatkan lps cabut tu nenek terus meninggal, rupenya tak. Doktor masukkan oksigen, nenek terus bernafas.

10.30am - nenek stabil sikit drpd smlm. Nenek boleh bernafas sendiri. Oksigen level mencecah 100%.

12.00pm - ibu naik atas kejap tengok nenek. Masa ni oksigen level drp skit 92-93%. Nadi pon kerap jatuh bawah 50 menyebabkan mesin berbunyi. Ibu rasa x sedap hati. Ibu x sanggup tengok. Ibu ajak atuk turun makan nasik, tp atuk tak nak. Ibu turun bawah. Angkat zhafran yg tgh tidor atas kerusi kat kaki lima wad hantar kat ayah yg tgh tidur dlm surau.

1.00pm - ibu duduk makan nasi ayam kat kerusi kaki lima wad cempaka. Fatihah sepupu ibu temankan. Lps makan ibu terpandang surat khabar metro kat sebelah. Ibu baca. Fatihah borak2 dgn kakak sebelah dia pegang baby.

1.25pm - ibu dgr azan zuhur. Ibu habiskan baca surat khabar sikit lagi.

1.30 pm- ibu dah habis baca surat khabar. Ibu tergerak hato nak naik atas tgk nenek. Ibu smpai je dpn pintu wad 4 cempaka  ibu nampak ramai orang kat katil nenek. Rupenya nurul, ika dan lain2 ada kat atas jugak. Tergerak kat ati ibu lain macam je.. Ibu berjalan ke katil nenek yg terletak kat tgh2 wad, dpn meja nurse. Masa tu la sepupu ibu nurul dan ayah dia ckp  "tak ada dah". "Bila?" ibu tanya. "baru kejap". Nenek ibu (moyang zhafran meniggal dunia 1.30pm.

Atuk menangis la. Kesian kat atuk, dia sayang sgt kat nenek. Berpuluh tahun nenek sakit dia jaga, masak, suap makan, etc. Atok ckp kat ibu "15 tahun atuk yg masak, basuh baju.. Kalau dia panjang umur lagi, tak meninggal lagi, atok tak kisah pon buat semua tu".

3.00pm - van jenazah dtg amik nenek hantar g umah mayat. Ibu, nek andak, nek nani dan acik aida sepupu ibu tlg ustazah mandikan jenazah nenek. Pengalaman pertama ibu mandikan jenazah. Itu lah bakti terakhir ibu utk nenek. Ibu mmg x dpt balas semua jasa dia yg jaga ibu masa ibu kecil.

4.30 pm - van bertolak ke rumah.

5.30 pm -  Smpai rumah utk solat jenazah.

6.30 pm - selesai urusan pengebumian nenek.

02 September 2013

Gi UIA Kuantan

Sekarang ni we ol bertiga kat kuantan, pahang. Baru sampai pukul 12 tghari td. Pagi tadi lps subuh siap-siap, kul 8.20 pagi keluar rumah. Berhenti minum kat gerai dpn hutan lipur lentang dan toilet je.

Sampai je kuantan, terus pergi uia. Sebab nak menghadiri undangan perkahwinan kawan ayah, Izhan dgn pasangannya Afzan. Ayah ckp, Afzan ni staff uia, that's why guna dewan uia, save cost agaknya.


kalau dah nama uia, kat mana-mana mesti ada trademark uia ni.... wlwpun kat siling...

si kecik ni dah pandai posenbila disuruh pose dpn kamera...



gi masjid uia pulak...

dalam masjid.... masa amik gambor ni si baju biruku tgh solat...ade la gambar dia sekali yg tgh solat..

lps gi kenduri ni, kita pergi pulak kenduri ke 2... opposite masjid uia... yg kenduri kedua ni, anak kpd staff cimb bank yg kawin.. sbb staff tu, kak mala kenal ayah, so ayah dpt invitation.

pengantin perempuan tu cantik... baju dia pun cantik... malu nk amik gambar sbb x kenal. so ibu curi-curi amik gambar...

dah setel tujuan utama gi kenduri kat kuantan ni, kita gi cari hotel utk bermalam pulak...


31 August 2013

Cerita basi jenjalan ke Kuala Tahan

Cerita ni dah basi sgt..... Dah berbulan-bulan lepas... Baru nak tulis. Ni tentang we ol gi jenjalan ke kuala tahan... Port utk masuk ke taman negara pahang.

Kisahnya ayh da kenduri kahwin yg nk di attend.  Lepas gi kenduri tu, ayah bawak la ibu dgn zhafran jln2 ke sana. Tujuan sebenar ayah nk gi mkn kat restoran terapung yg byk terdapat kat situ...





Tempat ni tak de la cantik mana... tp dia access utama nk masuk ke National Park. Dlm gambar yg pertama tu, seberang sungai tu Rainforest Resort. Resort yg sgt cantik dlm hutan, harganya pon agak mahal. 

5-6 tahun lps ibu dgn ayah dah pernah gi national park ni. Dah naik jambatan gantung, dah gi mandi sungai, dah gi tempat yg byk ikan kelah, cuma x mandi je dgn ikan kelah tu. Kebanyakkan pelancong kat sini matsaleh. Sbb kos nak gi sini agak mahal. Sebab pengangkutan utama adalah bot. Jadi kos minyak agak mahal. Nak gi tmpt ikan kelah kena naik bot, nk gi canopy walk kena naik bot, nak gi kampung org asli kena naik bot. boleh gak lau nk jln kaki, tp berejam la sampai.. lalu denai dlm hutan.. pergerakan sgt slow. Jadi kalau nk cepat, dan tak penat sgt naik bot la. Bot dia bukan speed bot yeee..... tp bot mcm dlm gambar tu... mcm sampan sebenarnya. Tp ada enjin. kecik je sampan tu, tp panjang. Bergoyang-goyang gak la sampan tu.. tp mmg best... adventure sgt.


Malam tu ayah checked in kat Jerantut Inn. Sok pagi baru we ol balik...

30 August 2013

Durian ooo durian....

Budak kecik ni sgt suka mkn durian.... Kat dgn kawasan rumh ni ada org jual durian... Hari2 ambik hantar dia gi nursery mmg akan lalu dpn gerai durian tu. Dr minggu lps lalu dpn tu dia akan ckp kat ibu, "ibu, nak durian..". So, kelmarin blk dr amik dia kat nursery, terus ibu singgah beli durian. Ibu beli 5 biji, rm20. Sebab ibu pun hantu durian gak..... Mana cukup beli sebiji dua je kan... Berebut la ibu dgn zhafran nnt nak mkn durian....

Dlm keta dia dah bising suruh bukak durian. Dah mcm mana pulak nak bukak dlm keta sambil drive... Ade yg robek tgn kang.... Sampai je umah, dah x sabor sgt dah... Terus ibu bukak durian tu.. Eh ibu pun join semulut gak....


Budak kecik ni heppi betul dpt mkn durian.. seronok sungguh dia .. mcm sedap yg amat sgt je durian tu pd dia..

Kisah Raya

Raya tahun ni mcm biasa la... We ol balik beraya kat Tanah Merah, Kelantan. 1 syawal dijangkakan jatuh pada hari Khamis 8/8/2013. Hari Selasa, 6/8 tu we ol dah bertolak balik.

Memula ayah xkp nak balik pagi2 pas subuh.. Tp.. Lps subuh tu ayah ngantuk la pulak.. So sambung tido. Kul 10 pagi baru bangun. Akhirnya, kul 12 baru bangun....

Waktu dah nak berbuk, we ol sampai gua musang. So joined kawan2 ayah staff bank yg nak berbuka sama2 ari tu. Destinasi berbuka adalah kedai mamak... Yg sgt tak best.... Sotong busukkk... Kepala ikan pulak keras dan sejuk mcm baru keluar peti ais. Ibu mkn sikit je... Lgpun ibu dgn zhafran dah bedal kuih yg we ol beli kat raub tdi....,kuikuikuikui... Kantoi ibu tak puasa ari tuu....

Sampai umah dah kul 12. Sebabnya ayah solat terawih dulu kt masjid gua musang. Terus tukaor baju, bersihkan diri dan tido....

Malam dan pagi raya pertama, cuma family kami dan family cik ta (adik ayah) je yg ada kat rumah. Yg lelain beraya kat umah mertua.

Raya ke 3, barulah semua adik beradik ayah ada. Penuh dan riuh rumah...  Pagi tu, we ol amik gambar keluarga.. Guna kamera baru cik su.

Collection duit raya ibu... Eh zhafran tahun ni rm220. Tahun dpn kita collect lg byk ye....


Kami balik semula ke shah alam hari selasa jugak... raya keenam.. jem jgn ckp la.. mak oiiii.... tepu sendi duk lama sgt dlm keta... sape2 yg biasa gi kelate ganu, tau la mcm mana tahap jem dia... smapai umah dlm kul 3 pagi.. terus pengsan kepenatan tahap gaban. 

18 May 2013

Gaya Zhafran Tdoooooo........

hahaaa.. tetibe rasa nk tgk balik semua pic Zhafran tido yg ada... ibu suka sgt tgk gamabr2 Zhafran tido... mcm2 gaya... comel... layanzz...

08/12 - Air Terjun Kota Tinggi







18/5/2012







24/6/12 - kat rumah

25/6/12 - kat rumah

15/7/2012- Port Dickson

21/8/2012 - otw balik rumah dr kelate, Zhafran terbongkang tido kat seat blkg...

16/1/11 - Tmn Gelora, Kuantan

Macam Tepung Gomak!

Budak bertuah ni.. main bedak masa ibu kat dapur... grrrrrrr.....



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...